Kdy a proč založit s.r.o.

Kdy založit s.r.o.?

Čekali jste termín? Tak to vám neporadí ani kartářka. Pokud přijdete za odborníkem, pravděpodobně bude obšírně zjišťovat vaši minulost, přítomnost a budoucnost.

Minulost. Jak dlouho podnikáte, jak dlouho jste FO, zda jste plátce DPH nebo IO, jaké máte výsledky, zda někoho zaměstnáváte,  zda máte automobil, provozovnu, co se vám v podnikání osvědčilo, co ne. Kolik máte dětí, manželku. Děti nemanželské? Příjmy z nájmu či akcií? Buďte si jistí, že vás vysvlékne do trenek i víc. Před vaším dobrým účetním nebo daňovým specialistou neutajíte nic. Věřte mi, že je to ve vašem zájmu. Protože on ví a spočítá vám lepší daně.

Přítomnost. Co vás vedlo k tomu, že se ptáte na založení s.r.o. V praxi je to obvykle přiblížení se hranici pro plátcovství DPH, ale i celá řada jiných důvodů.

Budoucnost. Co plánujete ve svém byznysu do budoucnosti? O-line kurz, tištěnou knížku, prodej do jiných zemí, rozšíření o prodej fyzického produktu, zdaleka nejen to, by měl váš poradce vědět.

Proč založit s.r.o.?

Důvody realistické

Ochrana a oddělení vašeho majetku a vaší rodiny. Ano, i váš dům nebo byt je v ohrožení.

Pokud nechcete, aby se vaše nápady staly součástí, jiných placených produktů bez vašho svolení, chraňte je.

Je nutno oddělit  osobní majetek i duševní vlastnictví, před nepředvídatelným působením okolností a jiných osob. Tedy pro váš klidný spánek to nejlepší řešení.

Důvody jiné

Mnohem větší důvěryhodnost.

Neuvádíte své rodné číslo na každém papíru.

  • Právnické osoby, tvar DPH je CZ+IČO.
  • Fyzické osoby, tvar DPH je CZ+rodné číslo.

Bez podnikatelské historie a kladných podnikatelských výsledků jako FO a volných finančních prostředků na vedení agendy a účetnictví, s.r.o. prozatím  nezakládejte.

Jaké jsou rozdíly mezi agendou FO a PO

1. Fyzická osoba-FO

  • Jednoduché a levné založení. (1000 Kč ŽL)
  • Jednoduché papírování, zvláště pokud nejste plátce DPH (nebo IO), nemáte majetek, zaměstnance nebo automobil ve firmě.
  • Jednoduché daňové přiznání, protože fyzické osoby vedou převážně daňovou evidenci.

FO vede daňovou evidenci

Zjednodušeně sečtou se příjmy, odečtou výdaje.

Fyzická osoba neúčtuje. I když se tomu tak běžně říká. Příjmy a výdaje evidujete.

Své podklady pro daně můžete evidovat dvěma způsoby

  • Můžete bud vést daňovou evidenci a vést tak skutečné příjmy a výdaje. Z nich pak následně odvést příslušné daně.
  • Můžete využít paušálu, který je pro většinu činností 60%.
  • V praxi to chodí tak, že si evidujete své skutečné náklady a na konci roku se rozhodnete, zda bude využívat paušál nebo skutečné výdaje.
  • Tedy 60% nákladů si můžete z vašich příjmů odečíst a to bez dalšího zkoumání a má se za to, že jsou tam všechny výdaje spojené s vaším podnikáním.

2. Právnická osoba, aneb s.r.o.

Založení S.R.O. kde jste jediná osoba, jediný vlastník a jednatel je jednoduché, že se dá zvládnout i za dopoledne.

Kolik stojí založení s.r.o.

  • Cca 6000 Kč, pokud je to jen za notáře a ŽL a celé si to oběhnete sami,
  • cca 9000 Kč při zařízení na klíč.
Bez dobré účetní se rozhodně neobejdete

S.R.O. musí vést účetnictví

Účetnictví, dříve podvojné účetnictví, je poměrně náročná záležitost, kterou se můžete naučit třeba v rekvalifikačním kurzu. Zabere vám to neskutečně velké množství času, než se vše naučíte tak, aby nedošlo k zásadním chybám.

Než se naučíte využívat daní ve svůj prospěch, tak se může stát, že váš byznys odejde na úbytě.

Rozhodně doporučuji využít služeb účetní. Zvláště pokud chcete mít čas na podnikání a nechcete ztratit spoustu nervů a hodin nad papíry a stresovat se termíny.

Je dobré se nechat i zastupovat účetní na různých úřadech, věřte, umí v tom lépe chodit.

  • Je dobré, aby vaši účetní znali procesy spojené s on-line podnikáním (prodej on-line a automatická fakturace, včetně záležitostí s online prodejem do EU nejsou zatím ještě všeobecně známé).
  • V dnešní době rozhodně účetní nemusí být z místa bydliště. Dnes už se žádné papíry a doklady nikam nenosí. Já osobně vedu bezpapírové účetnictví klientům nejen v ČR.
  • U s.r.o. vám většinou nastane potřeba znalosti mzdové problematiky, zvláště když vy sami nemáte jiné zaměstnání. Za každého podnikajícího musí někdo zdravotní a sociální platit. Více v samostatném článku.
  • Pokud vám začne někdo pomáhat, pokud není podnikatel a nefakturuje vám za své služby, jako třeba účetní, korektor, grafik, využijete zprvu dohod o provedení práce DPP a dohodu o pracovní činnosti DPČ. Parametry zná, a doporučí vhodné řešení, opět každá dobrá účetní. Další level je, že zaměstnáte někoho na celý úvazek a nastává vám agenda spojená se zaměstnanci. To se vážně ani nechtějte naučit. Obnáší to pravidelné měsíční přehledy a platby na ZDR a SOC a daně.
  • Výdaje u s.r.o. se účtují, a protože se nepoužívá paušál, je nutno evidovat mnohem více výdajů, které souvisí s podnikáním, tedy i výdaje spojené s provozovnou nebo místem podnikání.
  • Při on-line podnikání na PO, při prodeji do EU, se objeví i kurzové rozdíly.
  • Automobil na firmu, se nepoužívá jen k jízdám, ale je příjemnou nákladovou položkou, kdy se zjednodušeně cena automobilu, rozporcuje do nákladů v několika letech, tomu říkáme odpisy. To je opět „vyšší účetně podnikatelská“.
  • DPH pro IO obnáší i souhrnné hlášení a MOSS.
  • DPH pro plátce, obsahuje to samé, navíc ještě s kontrolním hlášením.
  • Daňové přiznání pro právnickou osobu je opět mnohem složitější, neboť se vyžadují i přílohy, které člověk nepolíbený účetnictvím, nesvede. Na rozdíl od vyplnění daňového přiznání za FO.
  • Ne každý náklad se dá použít v plné výši, jako daňově uznatelný.

Jaké máte možnosti

  • Sjednat si účetní služby za hodinovou sazbu, což doporučuji. Rozumná cena je kolem 1000 Kč/h za vedení účetnictví pro s.r.o. Výhoda je, že cena poroste s růstem firmy.
  • Sjednat si paušál za účetní služby s tím, že někdy bude méně práce, někdy více.
  • Zaměstnat někoho, kdo ovládá účetnictví a může vám pomoci i v dalších procesech, jako je správa databáze, nastavení e-mailingu, kampaní a dalších procesů. Protože systémovým lidem to jde mnohem lépe a rychleji.

Nejste si jistí, zda jít do s.r.o. nebo ještě vyčkat?

Objednejte si konzultaci v sekci služby. Těším se na vás. Konzultace probíhají přes Google Meet, tak se i uvidíme.

 

Marta Veselá
Mým koníčkem je, zjednodušování podnikatelské agendy a efektivita účetnictví. Tvořím pro lidi, kteří nemají rádi čísla a papírování. Pomocí barevných schémat, jim umožňuji být v obraze, co se týče nezbytného papírování a evidence. Umožňuji jim, plnit si své sny a dotýkat se hvězd. Můj příběh najdete zde
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů