Datová schránka

Chodíte neradi na úřady? Z obálek s modrým pruhem máte bolení břicha a vyzvednutí oddalujete na poslední chvíli? Mám pro vás řešení. Zde najdete praktické informace ke zřízení datové schránky.

Podnikatelé jejím využitím šetří čas a nervy. Navíc je dostupná odkudkoliv, což udělá radost podnikatelům internetovým, moderním a plážovým.

Datová schránka se hodí zejména pro úřední podání, kdy slouží jako autorizace, (že ten, kdo podepisuje podání, jste vy.) A samozřejmě také pro příjem úřední podnikatelské korespondence.

Jsou i jiné varianty, třeba elektronický podpis. Já mám ráda rychlá a jednoduchá řešení podnikatelské agendy, které se při podnikání prostě nevyhnete. Než si pořídíte nějakou zlatou osobu, která vás zastoupí.

Bez datové schránky (nebo elektronického podpisu) se neobejdete, pokud začnete prodávat své kurzy a e-booky do zahraničí a budete se registrovat v režimu MOSS. Registrace do MOSS, vám ušetří práci, protože byste se museli registrovat jako plátce DPH v každé zemi, kam prodáte e-book. Tato aplikace vám ušetří čas a papírování.

Kdo může mít datovou schránku?

  • Právnické osoby to mají přikázané zákonem.

O datovou schránku mohou zažádat také:

  • Fyzické osoby,
  • podnikající fyzické osoby,
  • právnické osoby, které nejsou zapsány v obchodním rejstříku nebo nejsou zřízeny zákonem.

Podání žádosti

Nejrychleji osobně na Czech POINTu

Zažádejte na Kontaktním místě veřejné správy – Czech POINT, které najdete na vybraných pobočkách České pošty, s. p., městských úřadů či městských částí, pracovištích hospodářské komory, notářů a některých zastupitelských úřadech.

Co potřebujete?

Občanský průkaz pro ověření totožnosti žadatele. Ověření se dá provést i podle pasu, povolení k pobytu, vízového štítku či pobytového štítku.

  • Fyzická osoba: Nejsou vyžadovány žádné další doklady, kromě dokladu totožnosti na kontaktním místě.
  • Podnikající fyzická osoba: Je-li podnikatel zapsán v Registru osob, nejsou vyžadovány žádné další doklady. Pokud v Registru osob není zapsán, je vyžadováno přiložení veřejné listiny dokládající oprávnění k podnikání – jinými slovy jeho statut. Doporučuji si vzít živnostenský list, ať je to sichr, jste-li podnikatelé.

Jak dlouho to trvá?

Většina žádostí o zřízení datové schránky fyzické osoby i podnikající fyzické osoby je na místě rovnou vyřízena a žadatel si odnáší potvrzení o zřízení datové schránky obsahující identifikátor datové schránky.

V některých případech, zejména, když žádost podává zmocněnec, a dále ve všech případech, kdy je k žádosti přiložena jakákoli listina, je žádost předána k posouzení Ministerstvu vnitra. V takové případě žadatel obdrží potvrzení obsahující číslo žádosti (číslo jednací).

Výsledek žádosti

V případě kladného vyřízení žádosti obdrží Oprávněné osoby přístupové údaje. O to tady jde.

Podle způsobu podání žádosti jsou údaje generovány buď tzv.

  • Virtuální obálkou (žádosti o schránky fyzických a podnikajících fyzických osob, které byly přímo vyřízeny na Czech POINT a zároveň žadatel určil, že si přeje využít tento způsob doručení) volte obálku!
  • Poštovní přepravou (všechny ostatní případy) tedy doporučeně. Chcete přebírat doporučený dopis na poště v úředních hodinách? Ne. Volte virtuální obálku.

V případě, že žádost obsahovala nějaké vady nebo nebyla kompletní, vyzve Ministerstvo žadatele odstranění nedostatků nebo doplnění žádosti.

V některých případech může být též žádost zamítnuta – např. pokud již žadatel datovou schránku zřízenou má nebo žádá o nesprávný typ datové schránky.

Jeden papír dostanete na poště, druhý dostanete emailem. A je to!

Praxe ukázala

  • Datovým schránkám říkám Bubáčci, protože tam chodí lejstra úřední, co nikdy neudělají žádnou radost. Název je od toho, že nevím, co kdy na mě vybafne.
  • Je to lepší, než chodit na poštu pro obálky s modrým pruhem.
  • Nejvíc sexy co tam najdete je “potvrzujeme přijetí podání.”
  • Hesla nutno zapisovat pozorně a musí se měnit co 3 měsíce.
  • Pokud si nechcete připlatit, zpráva po 3 měsících ze schránky zmizí, proto doporučuji každou zprávu ihned vytisknout a založit, mějte na paměti, že se jedná o úřední korespondenci, nikoliv milostnou (tam na tříměsíčním mazání tak nezáleží).
  • Výrazně urychluje veškerá podání, zvláště pokud vám nepropadne heslo, které se musí měnit co 3 měsíce.
  • Ztratíte-li přístupové údaje. Tak pošta, virtuální obálka, nové přihlášení, změna hesla. Praxe dělá divy.
  • Ze schránky si nechejte posílat avízo o došlé poště na email.
  • Občas svůj e-mail kontrolujte.
  • Schránku pravidelně otevírejte, protože jinak se budete dost divit. Existuje také něco jako doručení fikcí, tedy za doručené se považuje, i když zprávu neotevřete.
  • Jinak jsou schránky docela fajn.

Připravila jsem pro vás vizuální pomůcku které říkám mapa DPH, která vám orientaci v povinnostech a termínech kolem DPH, hodně usnadní. Ke stažení je zdarma. 

Chci MAPU DPH

 

Marta Veselá
Mým koníčkem je, zjednodušování podnikatelské agendy a efektivita účetnictví. Tvořím pro lidi, kteří nemají rádi čísla a papírování. Pomocí barevných schémat, jim umožňuji být v obraze, co se týče nezbytného papírování a evidence. Umožňuji jim, plnit si své sny a dotýkat se hvězd. Můj příběh najdete zde
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů