Často se mě lidi ptají, kde je problém, pokud využívají místo skutečných nákladů paušál a fakturu za reklamu z Facebooku nebo Google si nebudou dávat „do daní“. Přečtěte si, kdy je vhodná soukromá reklama a kdy je vhodnější podnikatelská. Podívejme se společně na případ z více stran.
Daníte veškeré příjmy. Podle různých paragrafů.
Proti příjmům si můžete uplatnit i výdaje:
Výdaje ovšem musí splňovat to, že jsou výdaji na zajištění a udržení příjmů, to pro §7.
Je to poměrně rozsáhlá oblast. Každý má jiné výdaje a někdy se uplatní jen v poměrné výši. (Je to minimálně na celý článek, možná na knihu).
Jisté je to, že můžete uplatnit výdaje, ale nemusíte.
Pokud si náklad neuplatníte, nic se nestane. Jen snad daň může být větší, pokud nevyužíváte paušál. Nikdo se na vás mračit nebude.
Mám tím na mysli facebookovou reklamu, placenou ze soukromého účtu, pro propagaci podnikání.
Problém je v DPH
Podíváte-li se na fakturu od FB, uvidíte sazbu daně 23%. A co to konkrétně znamená? Že je to sazba IRSKÁ, nikoliv ČESKÁ.
DPH je odvedeno do Irska a Irsko s ní hospodaří v rozpočtu.
Jsme sice v EU velcí kamarádi, ale peníze jsou peníze.
Asi to bude vadit spíš v Česku, když by podstatné množství podnikatelů, nechávalo daň v jiné zemi.
Pokud se vám zdá, že nějaká ta stovka to přeci neřeší, tak vězte, že jsou podnikatelé, kteří dají do reklamy desetitisícové částky za měsíc.
Vsadím se, že až to nějaký úředník zjistí, že určitě bude chtít snadnou odměnu.
Dá si práci prokázat, že reklamu používáte k propagaci vlastního podnikání, máte web, prodáváte e-book, vaše články mají spoustu přečtení…
Facebooku jste při spuštění reklamy na pupík přísahali, že reklamu používáte výhradně k soukromým účelům. FB je z obliga.
Kde jste to nastavili? V nastavení reklam.
Reklamní účel:
- Ano, kupuji reklamy pro firemní účely.
- Ne, nekupuji reklamy pro firemní účely.
Soukromě můžete propagovat: sraz spolužáků po x letech, že jde vaše dítko do školky, (nebo vyhrálo přebor vesnice nebo mistrovství světa), že má pejsek novou mašli, vy nové auto, že hledáte vaši ztracenou kočku. Dítě se účastní fotosoutěže a vy sbíráte hlasy…
Šlo třeba jen o vzdělávací článek o zdravé stravě, rozhodně žádný prodej.
Je-li článek na blogu e-shopu, nebo z něj vede odkaz na e-shop nebo zvyšuje dosah nebo povědomí o vaší značce, tak se jedná o účel k podnikání.
Pokud z propagace na FB nebo Google v budoucnu nějaký prodej i v budoucnu kouká, je potřeba se na to dívat jako propagaci podnikání se všemi povinnostmi, které to s sebou nese.
Pokud ne, tak proč utrácet peníze za reklamu?
A přitom je to taková nenápadná soukromá záležitost, ten Facebook. Pár milionů lidí…
Že propaguji namísto podnikatelské reklamy, reklamou soukromou? Asi ne z jedné reklamy, ale z celého obrazu podnikání. Podívá se na web…
Snadno. To jsou Čechy. Máme tu i prosperující Účtenkovku.
Schválně, vy byste si tipli, kdo využívá reklamu a kdo ne? Stačí trocha cviku.
Víte, jaké povinnosti máte, pokud používáte reklamu na FB na IČO? Stáhněte si Mapu DPH zdarma, která vám v prvních krocích pomůže.