Reklama na FB pro soukromé účely

Často se mě lidi ptají, kde je problém, pokud využívají místo skutečných nákladů paušál a fakturu za reklamu z Facebooku nebo Google si nebudou dávat „do daní“. Přečtěte si, kdy je vhodná soukromá reklama a kdy je vhodnější podnikatelská.  Podívejme se společně na případ z více stran.

Je faktura za reklamní služby daňový náklad?  

Daníte veškeré příjmy. Podle různých paragrafů.

  • § 6 Příjmy ze závislé činnosti,
  • § 7 příjmy z podnikání,
  • § 8 příjmy z kapitálového majetku,
  • § 9 příjmy z pronájmu
  • § 10 ostatní příjmy, to vše najdete v ZDP. (Zákon o dani z příjmů)

Proti příjmům si můžete uplatnit i výdaje:

  • Podle skutečných výdajů,
  • nebo výdajových paušálů.

Výdaje ovšem musí splňovat to, že jsou výdaji na zajištění a udržení příjmů, to pro §7.

Je to poměrně rozsáhlá oblast. Každý má jiné výdaje a někdy se uplatní jen v poměrné výši. (Je to minimálně na celý článek, možná na knihu).

Jisté je to, že můžete uplatnit výdaje, ale nemusíte.

Pokud si náklad neuplatníte, nic se nestane. Jen snad daň může být větší, pokud nevyužíváte paušál. Nikdo se na vás mračit nebude.

Mám tím na mysli facebookovou reklamu, placenou ze soukromého účtu, pro propagaci podnikání.

V čem je tedy ten zádrhel?

Problém je v DPH

Podíváte-li se na fakturu od FB, uvidíte sazbu daně 23%. A co to konkrétně znamená? Že je to sazba IRSKÁ, nikoliv ČESKÁ.

DPH je odvedeno do Irska a Irsko s ní hospodaří v rozpočtu.

Komu to bude vadit?

Jsme sice v EU velcí kamarádi, ale peníze jsou peníze.

Asi to bude vadit spíš v Česku, když by podstatné množství podnikatelů, nechávalo daň v jiné zemi.

Pokud se vám zdá, že nějaká ta stovka to přeci neřeší, tak vězte, že jsou podnikatelé, kteří dají do reklamy desetitisícové částky za měsíc.

Vsadím se, že až to nějaký úředník zjistí, že určitě bude chtít snadnou odměnu.

Dá si práci prokázat, že reklamu používáte k propagaci vlastního podnikání, máte web, prodáváte e-book, vaše články mají spoustu přečtení

Facebooku jste při spuštění reklamy na pupík přísahali, že reklamu používáte výhradně k soukromým účelům. FB je z obliga.

 

Kde jste to nastavili? V nastavení reklam.

Reklamní účel:

  • Ano, kupuji reklamy pro firemní účely.
  • Ne, nekupuji reklamy pro firemní účely.

Co můžete propagovat jako soukromá osoba?

Soukromě můžete propagovat: sraz spolužáků po x letech, že jde vaše dítko do školky, (nebo vyhrálo přebor vesnice nebo mistrovství světa), že má pejsek novou mašli, vy nové auto, že hledáte vaši ztracenou kočku. Dítě se účastní fotosoutěže a vy sbíráte hlasy…

Co příspěvky, které neměly s prodejem nic společného?

Šlo třeba jen o vzdělávací článek o zdravé stravě, rozhodně žádný prodej.

Je-li článek na blogu e-shopu, nebo z něj vede odkaz na e-shop nebo zvyšuje dosah nebo povědomí o vaší značce, tak se jedná o účel k podnikání.

Pokud z propagace na FB nebo Google v budoucnu nějaký prodej i v budoucnu kouká, je potřeba se na to dívat jako propagaci podnikání se všemi povinnostmi, které to s sebou nese.  

Pokud ne, tak proč utrácet peníze za reklamu?

A přitom je to taková nenápadná soukromá záležitost, ten Facebook. Pár milionů lidí…

Jak to někdo zjistí?

Že propaguji namísto podnikatelské reklamy, reklamou soukromou? Asi ne z jedné reklamy, ale z celého obrazu podnikání. Podívá se na web…

Snadno. To jsou Čechy. Máme tu i prosperující Účtenkovku.

Schválně, vy byste si tipli, kdo využívá reklamu a kdo ne? Stačí trocha cviku.

 

Víte, jaké povinnosti máte, pokud používáte reklamu na FB na IČO? Stáhněte si Mapu DPH zdarma, která vám v prvních krocích pomůže.

 

Marta Veselá
Mým koníčkem je, zjednodušování podnikatelské agendy a efektivita účetnictví. Tvořím pro lidi, kteří nemají rádi čísla a papírování. Pomocí barevných schémat, jim umožňuji být v obraze, co se týče nezbytného papírování a evidence. Umožňuji jim, plnit si své sny a dotýkat se hvězd. Můj příběh najdete zde
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů