Nepříjemná zkratka, znamená General Data Protection Regulation. Už jste o ní jistě minimálně slyšeli, zvlášť pokud zpracováváte osobní údaje a již jste zaregistrovaní na ÚOOÚ. Čtěte dál, protože se jistě týká i vás.
Nařízení GDPR zpřesňuje a zpřísňuje legislativu o ochraně osobních údajů a jedním z nejrozsáhlejších právních předpisů, které EU v posledních letech přijala. Pravděpodobně, se s osobními údaji, děly dost zlé věci.
Nařízení musí být plně zavedeno do 25. 5 2018 v celém svém rozsahu ve všech státech EU.
Není to tak, že nařízení začne platit a je pak lhůta třeba rok na uvedení do praxe.
Dne 25.5.2018, již musí být vše správně nastaveno.
Dodržování pravidel budou sledovat místní úřady pro ochranu údajů a v případě potřeby, mohou učinit patřičné kroky. Které to jsou?
Pokutu, které se tak obáváte, si musíte nejprve „zasloužit“. Určitě nespadne, jen tak zčista jasna z nebe.
Pokuty se patrně nedočkáte jako malí podnikatelé nějakým plošným prověřováním úřadu ÚOOÚ firmičky od firmičky, ale spíš upozorněním nějakého pozorného občana, nebo namíchnutého zákazníka, jak už to tak v Česku chodí.
Odpověděla jsem si na otázky mého internetového podnikání, doufajíc, že pokud není hranice pro plátcovství DPH na dosah, že se tomu vyhnu.
Předtím jsem si myslela, že se GDPR zabývat nebudu muset. Že se týká jen velkých korporátů. A ne. Nedovedu si představit, co by musel mít podnikatel jako obor podnikání, aby se GDPR vyhnul.
Podle GDPR, je to jakákoli operace nebo soubor operací s osobními údaji, který je prováděn osobně nebo s pomoci automatizovaných postupů spočívajících v:
Jasně to všechno s údaji dělám, snad vyjma šíření. Výmaz, to jsem tedy nečekala.
Zakoupila jsem si ÚZ se zněním GDPR, a poctivě studuji. Shlédla jsem pár videí s problematikou.
Bude to veselé.
Původně jsem si myslela, že budu nejvíc potřebovat právníka. Že své podmínky ochrany osobních údajů, které na webu již mám, prostě vyměním za jiný dokument.
Jenže, je to o celém firemním systému.
Když si ten svůj systém podrobně mapuji, před objednanou konzultací s profíkama na GDPR, napadla mě písnička Michla Tučného, kterou jistě všichni znáte a která, celou akci vystihuje.
Ale, vědro má ve dně díru, milá Lízo, milá Lízo,
tak ji ucpi milý Lojzo,
A čím ji mám ucpat, milá Lízo…
Místo vědra dosaďte web, kancelář, e-mailing, fakturační program…
A na jednotlivá řešení, si budeme hledat řešení, buď sami, nebo pomocí odborníků a aplikací.
Kontakty se dostanou přes e-mailing, do fakturačního programu, a pak i většinou k účetním. Naštěstí si v tomto poradím sama, ale zrovna data v účetnictví jsou poměrně rizikový faktor. Firmy prodávající účetní software je jistě dobře zabezpečí. Účetní jsou vázáni mlčenlivostí, ale co uklízečky? Ztracená fleška s daty?
Sejdou se i mé znalosti účta, protože se bude vypracovávat i plán doby skladování účetních dokladů.
Bude možná třeba i služeb ajťáka. Kvůli zabezpečení souborů, které obsahují rodná čísla. Rozhodně celý proces zkontroluju s někým, kdo GDPR zavádí do větších firem. Rozhodně bude třeba zvýšit zabezpečení webu.
Pokud máte podobné podnikání, a chcete sledovat mou cestu ke zdárné revizi ochrany osobních údajů, přihlaste se do seznamu.
Uvidíte, jak vypadá dvojité potvrzení v praxi, ze seznamu se můžete kdykoliv odhlásit.
Proč článek provází zrovna GERBERA?
Najděte jinou květinu, která by byla, co se týče názvu podobnější.
GeRBeRa – GDPR.
A takové suché téma, žádá trochu krásy. Tak proto.